کد مطلب:29595 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:91

همگونی روح ها












5400. امام علی علیه السلام: جان ها (روح ها) گوناگون اند. هر كدامْ همگون هم باشند، با هم توافق دارند، و انسان ها به همگون هایشان متمایل ترند.[1].

5401. امام علی علیه السلام: جان ها هرگاه همانند هم باشند، با هم اُنس می گیرند.[2].

5402. امام علی علیه السلام: انسان پست، جز از همگون خود پیروی نمی كند و به غیر از همگون خود، متمایل نمی شود.[3].

5403. امام علی علیه السلام: انسان های شرور، جز همگون های خود را دوست ندارند.[4].

5404. امام علی علیه السلام - در سفارشش به فرزندانش -: فرزندان من! دل ها سپاهیان نظام یافته اند. به دوستی به هم می نگرند و با همین دوستی، هم سخن می شوند، و در خشم نیز چنین می كنند. هرگاه بی آن كه از كسی خیری به شما رسیده باشد، احساس دوستی با وی داشتید، به او امیدوار شوید، و هرگاه بی آن كه از كسی بدی ای به شما رسیده باشد، احساس بدی نسبت به وی داشتید، از او دوری جویید.[5].

5405. الاختصاص - به نقل از اَصبغ بن نُباته -: كنار امیر مؤمنان بودم. مردی نزد او آمد و سلام كرد. آن گاه گفت: ای امیر مؤمنان! به خدا سوگند كه تو را به خاطر خدا دوست می دارم، و همان گونه كه آشكارا تو را دوست می دارم، در نهان نیز تو را دوست دارم، و همان گونه كه آشكارا و برای خدا به ولایت تو پایبندم، در نهان نیز به ولایت تو پایبندی دارم.

در دست امیر مؤمنان، چوبی بود. نوك چوب را شكست. سپس چند لحظه با نوك چوب بر زمین زد. آن گاه، سرش را بلند كرد و فرمود: «پیامبر خدا، هزار حدیث به من فرمود كه هر حدیثی، هزار باب داشت، و [ از جمله آنها این بود كه ]همانا روح های مؤمنان در آسمانْ همدیگر را می بینند و می بویند و یكدیگر را می شناسند، و هر كدام یكدیگر را شناختند، با هم انس می گیرند، و هر كدام یكدیگر را نشناختند، با هم اختلاف می كنند. به حقّ خدا سوگند كه تو دروغ می گویی. من چهره تو را بین چهره ها[ ی آشنا] نمی شناسم و نام تو را هم بین نام ها نمی بینم».[6].

ر. ك: ج 11، ص 198 (كرامت های گوناگون /شناخت ارواح).









    1. كنز الفوائد: 32/2، بحار الأنوار: 100/92/78.
    2. غرر الحكم: 3393، عیون الحكم والمواعظ: 3270/149.
    3. غرر الحكم:1920، عیون الحكم والمواعظ: 130/21.
    4. غرر الحكم:10602، عیون الحكم والمواعظ: 9748/533.
    5. الأمالی، طوسی: 1232/595، بحار الأنوار: 26/163/74.
    6. الاختصاص: 311، بصائر الدرجات: 2/391، بحار الأنوار: 7/134/61.